Adakah Anda Sedang Mencari Pakar Tampal Bumbung Bocor Rumah di Kuala Lumpur atau Selangor?

Adakah anda memerlukan kontraktor untuk tampal bumbung bocor di rumah anda di Kuala Lumpur, Selayang atau Selangor? Mendapati terdapatnya kebocoran bumbung rumah boleh menjadi salah satu kejadian yang paling mengecewakan bagi seseorang pemilik rumah. 

Terdapat beberapa sebab bumbung anda bocor, tetapi terdapat juga kemungkinan masalah kelembapan yang bergantung pada rumah dan cuaca di Malaysia. 

Berikut adalah beberapa petunjuk yang perlu dicari untuk menentukan sama ada terdapat kebocoran bumbung:

– Kesan air

– Cat atau kertas dinding yang terkelupas

– Siling mendap

– Berkulat

– Tempat basah

– Air bertakung

– Bau hapak berpunca dari kelembapan

Air biasanya akan memasuki rumah anda melalui lubang, ventilasi, langit-langit yang rosak atau hilang, di mana-mana lokasi di mana bumbung tidak dipasang dengan betul atau telah rosak.

Apakah Perbezaan Antara Kebocoran Bumbung dan Pemeluwapan? 

Salah satu kaedah paling mudah untuk mengetahui perbezaan antara kebocoran bumbung dan pemeluwapan adalah ukuran dan lokasi kesan air di siling anda. 

Semasa berurusan dengan pemeluwapan, anda mungkin dapat melihat beberapa kesan kotor kecil di siling dan bukan hanya satu kesan kotor besar. Biasanya, kesan ini dengan pemeluwapan dengan dinding luar rumah boleh berkembang tanpa hujan lebat atau ribut. Warna kesan yang berkaitan dengan pemeluwapan biasanya gelap dengan pusat putih. Sekiranya keadaan ini berlaku, kemungkinan besar anda akan menemui kulat dan itu adalah petunjuk yang baik bahawa anda menghadapi masalah pemeluwapan.

Dengan kebocoran bumbung, kesan air boleh berada di mana-mana saja di siling, termasuk tetapi tidak terhad pada dinding luar rumah anda. Kesan air adalah paling gelap di tengahnya dan akan menjadi lebih terang ketika ia mengalir melintasi siling. Semakin gelap kesan tersebut, semakin jelas petunjuk berapa lama kesan itu sudah bermula  dan berapa lama bumbung anda mungkin bocor. 

Sekiranya anda melihat kesan gelap di siling anda, jangan berlengah untuk meminta bantuan profesional. Semakin lama anda menunggu untuk mengatasi masalah tersebut, semakin serius masalah itu akan timbul.

Apakah yang menyebabkan siling saya mendap? 

Sekiranya kebocoran di bumbung sudah teruk dan anda masih membiarkan air hujan masuk ke rumah, ia akan menyebabkan siling anda mendap. Ini disebabkan oleh penumpuan air pada bahan siling. Sesetengah siling rumah dibuat dari bahan yang akan mendap ketika basah. Apabila air masuk melalui lapisan luar bumbung, ia terkumpul dan menyebabkan bahan-bahan itu pecah dan kendur. Sekiranya ini berlaku, adalah sangat penting untuk mengenalpasti sumber air dan menyalirkan air tersebut. Barulah kebocoran dapat diperbaiki dengan betul. 

Bagaimana menangani kulat?

Kulat biasanya merupakan petunjuk yang baik untuk kebocoran bumbung atau pemeluwapan. Semasa pemeriksaan bumbung, seorang tukang bumbung akan memeriksa ventilasi terlebih dahulu kerana ia biasanya tempat kulat akan bermula. Salah satu sebab kemunculan kulat yang paling biasa adalah kebocoran pada bumbung logam yang berkelip. Kebocoran jenis ini jauh lebih mudah untuk dikesan dan diperbaiki berbanding dengan kebocoran biasa yang terdapat pada jubin.

Setelah kontraktor bumbung menentukan bahawa terdapat masalah kebocoran, mereka akan mengesan bukti di lokasi kebocoran. Dalam kebanyakan kes, kebocoran berasal dari tile bumbung yang rosak. Dengan ini, anda hanya perlu mengganti jubin atau papan serpih dan menutup tepinya dengan simen bumbung.

Kulat boleh menjadi masalah serius kerana ia dapat menyebabkan banyak masalah kesihatan. Sekiranya anda mengesyaki bahawa rumah mempunyai masalah kulat, sila ambil tindakan segera dan hubungi pakar bumbung untuk mengatasi dan memperbaiki masalah tersebut.

Terdapat banyak yang boleh menyebabkan kebocoran bumbung, tetapi kebanyakannya dapat ditangani dengan cepat jika seorang tukang bumbung profesional terlibat dalam kerja baiki bumbung bocor itu. 

Untuk maklumat lebih lanjut mengenai bagaimana menangani kebocoran atau masalah lain dengan sistem bumbung anda, hubungi pakar baiki bumbung bocor kami hari ini!